“Een goeie werkvoorbereider? Da’s een unieke mix van technische, administratieve en communicatieve vaardigheden.”

Sara Van der Steen geeft al 2,5 jaar de opleiding werkvoorbereiding bij Fluvius. Ze leert toekomstige werkvoorbereiders hoe je een werkaanvraag aan het elektriciteits- en aardgasnet correct verwerkt en afhandelt. Sara weet dus als geen ander wat de job van werkvoorbereider precies inhoudt.

Ook werkaanvragen verwerken van A tot Z?

Laat je gegevens achter en we contacteren je over de mogelijkheden bij Fluvius.

> Ik wil meer weten

“Elke dag, elk uur is anders”

Sara: “Vandaag volg je klantvragen op, morgen werk je aan lopende dossiers en overmorgen verwerk je offertes en plan je afspraken in. Elke dag, elk uur is anders. Heb je telefoondienst? Dan werk je tussendoor verder aan je dossiers. Elk telefoontje is een onderbreking, waarna je vlot de draad van het dossier opnieuw moet kunnen oppikken.

Als werkvoorbereider moet je dus goed kunnen schakelen. Multitasken mag geen probleem zijn. Dat is best pittig wanneer je net in dienst treedt, maar prettig uitdagend eens je volledig ingewerkt bent.”

Technisch én administratief inzicht

Sara: “De job van werkvoorbereider is een technisch-administratieve functie. Je moet elke werkaanvraag correct inschatten en technisch uitdenken. Maar de administratieve verwerking is minstens even belangrijk. Daarmee zorg je dat het uitvoeringsteam ter plaatse over het juiste materiaal en de nodige vergunningen beschikt.

Ook het formuleren van duidelijke werkinstructies voor onze techniekers valt onder jouw verantwoordelijkheid. Je communiceert dus niet alleen met klanten, maar ook met collega’s. Communicatieve vaardigheden en klantgerichtheid zijn heel belangrijk.

Een goede werkvoorbereider heeft technische en administratief inzicht, een gezonde interesse in elektriciteit en gas, en staat communicatief sterk in zijn of haar schoenen. En de nodige detailkennis leren we je met plezier aan.”

Een opleiding met veel praktijk

Sara: “Werkvoorbereider word je niet op twee maanden tijd. Het duurt maanden vooraleer je volledig autonoom aan de slag kan gaan. Eerst moet je de basiskennis opbouwen en werkaanvragen leren verwerken in SAP.

Dat betekent gelukkig niet dat je gedurende je hele opleiding aan de schoolbanken gekluisterd bent. Integendeel, tijdens de opleiding werken we altijd met echte dossiers. Ik probeer ook regelmatig met de nieuwe werkvoorbereiders op uitstap te gaan, om te zien hoe de werken in de praktijk worden uitgevoerd.

Na een zestal maanden begin je mee te draaien op de telefoondienst. Vanaf dan breiden we je takenpakket verder uit. Dat gebeurt systematisch en onder supervisie. Je moet met zoveel details rekening houden, dat je in het begin regelmatig foutjes zal maken of iets over het hoofd zal zien. Dat is heel normaal, maar je moet dus wel met opbouwende kritiek en begeleiding kunnen omgaan.”

“Samen blijven we groeien”

Sara: “Geen twee werkaanvragen zijn hetzelfde. En toch moet je elke klantvraag kunnen beantwoorden. Dat vereist een zekere parate kennis, die je vooral on the job opbouwt. Zelfs wanneer je tien jaar ervaring hebt als werkvoorbereider, zal je nog op verrassingen stoten.

Er zullen altijd werkaanvragen zijn waarbij je de raad van collega’s goed kan gebruiken. Dossiers waarbij je uitzonderlijke vergunningen moet aanvragen, bijvoorbeeld. Weet dat je in zulke gevallen steeds bij je collega’s terecht kan. Samen blijven we groeien.”

Verschillende profielen, dezelfde interesses

Sara: “Als ik kijk wie er aan de opleiding start, zie ik erg uiteenlopende profielen. Ex-techniekers die een meer administratieve functie willen opnemen, administratieve krachten die zelf verbouwd hebben of werknemers van Fluvius die intern op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging.

Nieuwe werkvoorbereiders hebben meestal een technische achtergrond en administratief inzicht of andersom. Maar één ding hebben ze allemaal gemeen: goesting en interesse om zich in het Fluvius-verhaal te verdiepen.”

Klinkt als een uitdaging? Wij zoeken collega's.

> Laat hier je gegevens achter