“Projectbeheer, dat is ook durven”
Steve Deprez is al 12 jaar projectbeheerder bij Fluvius. Een van zijn huidige projecten: de verouderde leidingen tussen Duinbergen en Zeebrugge future-proof maken. Wat komt er allemaal bij kijken?
Steve: “De gemeente Knokke-Heist wilde de kustbaan tussen Duinbergen en Zeebrugge opnieuw aanleggen. Het doel? De drukke baan autoluwer en groener maken. Bij wegenwerken voert Fluvius standaard een onderzoek uit, dus legde de gemeente haar plannen eerst aan ons voor.”
Ook zorgen voor een autoluwere en groenere baan in jouw gemeente?
Laat je gegevens achter en we contacteren je over de opties bij Fluvius.
Plannen vergelijken
“Tijdens een eerste coördinatievergadering vergeleken we de plannen van de gemeente met de onze. We brachten in kaart welke leidingen in deze zone in de grond zitten. Daarna bestudeerden we de plannen in detail. Moeten we bepaalde gas- of elektriciteitsleidingen vervangen? Zijn er leidingen die we moeten verplaatsen? Is er sprake van kruisingen met de nieuwe rioleringen die door de gemeente worden aangelegd? Via dat soort vragen probeerden we de knelpunten op te sporen.
Uit ons onderzoek bleek dat zo’n 70% van de leidingen voor gas, elektriciteit en openbare verlichting effectief aan vervanging toe was. Samen met de gemeente stelden we een planning op. Bij een grootschalig project als dit gaan we gefaseerd te werk. We leggen een stuk van de openbare weg open, elke partij doet zijn ding en de weg wordt opnieuw aangelegd. Dat proces wordt dan een aantal keer herhaald. Oorspronkelijk zou dit project acht jaar duren, maar dat werd later verkort tot vier jaar.”
Veelzijdigheid troef
“In tegenstelling tot andere nutsmaatschappijen heeft Fluvius een enorme waaier aan producten in de grond zitten. Als projectbeheerder moet je op de hoogte zijn van het aanbod en notie hebben van de mogelijkheden per product. Dat vereist technische kennis, materiaalkennis en inzicht in de bestaande reguleringen.
Bij dit project bleken er bijvoorbeeld heel wat stalen aardgasleidingen in de grond te zitten. In de nabijheid van tramleidingen kan dit een potentieel probleem vormen, bijvoorbeeld wanneer de kathodische bescherming door beschadiging niet meer volstaat. Tramleidingen veroorzaken zwerfstromen die zich kunnen vastzetten op staal, met corrosie tot gevolg. Een proefsondering bewees mijn verwachting. Om corrosie in de toekomst te voorkomen, kiezen we vaak om de verouderde leidingen te vervangen door HDP-leidingen. Die zijn immers niet onderhevig aan zwerfstromen. Als projectbeheerder is het belangrijk om altijd proactief te handelen.”
Geven en nemen, wikken en wegen
“Bij een groot project als dit zijn heel wat instanties betrokken. Studiebureaus, de gemeente, het gewest, andere nutsmaatschappijen. Ook binnen Fluvius werk je samen met andere diensten. Voor we startten aan de uitvoering van dit dossier contacteerde ik de dienst exploitatie gas en elektriciteit, proactieve beslissingen legde ik voor aan de dienst netontwikkeling. Projectbeheerders moeten dus zowel technisch als communicatief sterk staan. Je communiceert met heel veel mensen en moet verschillende partijen samenbrengen. Geven en nemen is de sleutel tot succes.
Projectbeheer, dat is ook durven. Niemand weet wat de toekomst brengt en toch moet je de toekomst proberen te voorspellen en daar ook naar handelen. Bij dit project koos ik ervoor om extra kabels met netspanning 400 volt te plaatsen. Waarom? De kust is een levendige regio waar voortdurend gebouwd en gerenoveerd wordt. Het leggen van extra kabels leek in eerste instantie geen must, maar werpt nu al zijn vruchten af door de vele nieuwe projecten die op het net moeten worden aangesloten.
Uiteraard moet je zulke beslissingen ook budgettair afwegen. Het prijsverschil tussen een middenspanningskabel van 11.000 volt met een sectie van 95 of 150 millimeter is niet zo groot, maar dat geldt niet voor de bijhorende implementatie- en onderhoudskosten. In een rustige landbouwzone zou deze investering niet renderen, in een drukbezochte regio als de kust wel. Mijn taken als projectbeheerder zijn dus immens veelzijdig, daarom noem ik projectbeheerders wel eens het Zwitsers mes van Fluvius.”
De laatste loodjes
“Ondertussen werk ik al drie jaar aan dit project. Sinds de wegenwerken van start gingen, volg ik deze bijna dagelijks op. Al werk ik intussen ook aan andere dossiers. Zoals bij elk project treden er kleine onregelmatigheden op. Bij het vervangen van de openbare verlichting, bijvoorbeeld, bleek dat het plan van het studiebureau de gemeentegrens overschreed. Daardoor hadden we 2 of 3 verlichtingspalen te veel besteld. Het is dan aan de projectbeheerder om een oplossing te bedenken. Die vond ik bij een vervolgproject, waar we nog extra materiaal konden gebruiken.
In deze laatste fase zijn verschillende delen van de kustbaan al volledig afgewerkt. Als ik aan zee ga wandelen, loop ik er soms langs. Onze plannen gerealiseerd zien, geeft mij voldoening. De veelzijdigheid van de job, de uitdaging en het tastbare resultaat geven mij zoveel energie dat het stellen van mijn eigen grenzen soms nog de grootste uitdaging vormt.”
Je eigen duurzaam project leiden? Wij zoeken collega's.